Kategorie

Promocje

Jak wybrać zegarek sportowy?

Jak wybrać zegarek sportowy?

Zegarki sportowe stają się coraz ważniejsze w naszym aktywnym, codziennym życiu. Początkowo były to proste zegarki ze stoperem, a obecnie są to smartwatche i komputery treningowe, nie tylko z modułem GPS, ale także z pomiarem tętna przez sensor optyczny, oraz w niektórych przypadkach mapami, odtwarzaczami muzyki i funkcją płatności zbliżeniowych.

Kilka lat temu biegacze na ulicach trenowali w krótkich spodenkach, bawełnianych t-shirtach i butach wyglądających tylko na sportowe. Tak zaczynał wtedy praktycznie każdy. Ze wzrostem popularności biegania rozwinęły się firmy oferujące sprzęt aktywnym osobom. Teraz producenci swoją uwagę mocno skupiają na elektronicznych gadżetach przeznaczonych do treningu.


Garmin

W Polsce najbardziej znaną firmą produkującą zegarki z GPS-em (Global Positioning System – systemem pozycjonowania satelitarnego) jest amerykańska firma z Kansas - Garmin. Jest to marka, która była pionierem zegarków przeznaczonych właśnie do biegania, mierzących pokonany dystans i tempo, z jakim pokonujemy kolejne kilometry.

Obecnie Garmin dzieli swoje produkty na trzy segmenty:

Partner – zegarki z niższą ceną, dedykowane początkującym biegaczom, dopiero zaczynającym przygodę z aktywnością fizyczną oraz osobom nie mającym wysokich wymagań wobec sprzętu. To proste urządzenia tylko z najważniejszymi funkcjami, jak wbudowany moduł GPS i podstawowe funkcje zegarka. Grupa Partner jest przez producenta rozwijana, dzięki czemu obecne zegarki zyskały kolejne funkcje: optyczny pomiar tętna i wyświetlanie powiadomień z telefonu (funkcje smartfonu).
Forerunner 45 Biały
Do segmentu Partner należą:


Mentor – oferta kierowana do biegaczy średnio zaawansowanych i zaawansowanych zainteresowanych sprzętem, który posiada najistotniejsze funkcje oraz  możliwość programowania treningów i wgrywania ich z komputera. Urządzenia tego segmentu umożliwiają zaprogramowanie treningów interwałowych oraz wykorzystanie w różnych dyscyplinach (bieganie, kolarstwo, pływanie, itd.) oraz słuchanie muzyki poprzez serwisy Spotify, Deezer lub wbudowany odtwarzacz muzyki (tylko Forerunner 245 Music i Vivoactive 3 Music).

Do tej grupy należą:Forerunner 245


Expert – segment najbardziej zaawansowanych urządzeń Garmina. Są w niej zegarki przeznaczone do wielu dyscyplin sportowych (bieganie, triathlon, kolarstwo, pływanie, golf itd). Urządzenia z tej grupy są wybierane przez sportowców szukających najnowocześniejszych rozwiązań i oczekujących od zegarka możliwości pełnowymiarowego komputera, który będą mogli zabrać ze sobą na bardzo długie biegi, czy wyjścia w wymagające góry. Zegarki Expert posiadają funkcje, których nie znajdzie się w poprzednich grupach, między innymi:

  • kompas
  • barometr
  • wysokościomierz
  • nawigacja do punktu
  • możliwość wgrywania swoich tras
  • odtwarzacz muzyki
  • wbudowane mapy topograficzneForerunner 645 Music


Do segmentu Expert należą najdroższe i najbardziej rozbudowane modele:

Z doświadczenia wiemy, że Polacy najczęściej kupują zegarki sportowe z grupy Expert ze względu na opłacalność zakupu - można by powiedzieć, że kupowanie zegarka z rodziny Fenix 5/5 Plus jest tożsame z zakupem trzech produktów:
  • wysokiej jakości zegarka multisportowego
  • smartwatcha łączącego się z telefonem
  • zegarka outdoorowego z wyższej półki


Garmin posiada jeszcze jeden model, mianowicie zegarek Instinct, jednak ciężko go zaklasyfikować do którejś z podanych Garmin Instinctgrup, między innymi dlatego, że posiada funkcje z przedziału Expert jak i Mentor. Instinct jest zegarkiem głównie outdoorowym przeznaczonym do użytkowania w trudnych warunkach. Posiada obudowę wykonaną z tworzywa wzmocnionego, dzięki czemu wygląd zegarka zbliżony jest do zegarków G-Shock marki Casio. Funkcje, które w szczególności wyróżniają Instincta, to między innymi długi czas pracy na baterii:

  • tryb zegarka: do 14 dni;
  • tryb GPS: do 16 godzin;
  • tryb UltraTrac: do 40 godzin

a także możliwość nawigacji do punktu, bardzo dobrej jakości ekran monochromatyczny czytelny nawet w bardzo ostrym świetle słonecznym, wbudowany nadgarstkowy pulsometr Elevate oraz funkcje sportowe znane np. z modelu 935 (m.in. bieganie, rower, pływanie, ćwiczenia na siłowni, narciarstwo).

Warto też podkreślić, że Garmina Instinct na tle konkurencji wyróżnia bardzo ważna dla klientów cecha, a mianowicie jego cena. Zegarek kosztuje 1299 zł (stan na 08.05.2019) co czyni go jedną z najbardziej atrakcyjnych pozycji wśród zegarków sportowych. Ciekawostką jest to, że występuje w aż 6 kolorach!


Suunto

Wielu ekspertów z branży urządzeń GPS uważa, że najistotniejszym konkurentem Garmina jest fińska firma Suunto. Znana jest ze świetnych nurkowych komputerów. Na rynku zegarków sportowych pojawiła się z wielkim rozgłosem wprowadzając w 2013 roku zegarek Ambit, który był wówczas bardzo poważną konkurencją dla zegarków Garmina.

Suunto nie ma w ofercie modeli z tzw. Entry Level. Najtańszy Spartan Trainer może konkurować z droższą konkurencją z Mid Level.

W 2016 roku Suunto potknęło się i wypuściło na rynek niedopracowane modele Spartan Ultra i Sport, co zachwiało ich dotąd pewną i bardzo mocną pozycją na świecie. Użytkownicy narzekali na ekran dotykowy, źle działające podstawowe funkcje jak np. budzik, alarm, budzik, brak możliwości wgrywania własnych treningów czy błędnie działający kompas i barometr.

Suunto 9Z czasem w ramach poprawiania serii Spartan powstało kilka odrębnych modeli, które były wyposażone w optyczny pomiar tętna i miały poprawnie już działający dotykowy ekran. Niestety mleko się rozlało i w połowie 2018 roku Finowie zakończyli produkcję zegarków Spartan. W ich miejsce wprowadzono nowy model – Suunto 9 Baro i Suunto 9. Suunto 9 Baro jest zegarkiem sportowo-outdoorowym. Można by powiedzieć, że to bezpośredni konkurent Fenixa 5 Plus Garmina, aczkolwiek nie posiada on możliwości obsługi mapy oraz nie odtwarza muzyki bezpośrednio. Charakteryzuje się natomiast bardzo długim czasem pracy na baterii w trybie GPS (do 120h), dokładniejszym modułem GPS oraz bardzo wysokiej jakości dotykowym ekranem. Suutno 9 bez dopisku "Baro" jest zegarkiem pozbawionym wysokościomierza i barometru.

Obecnie najczęściej kupowanym zegarkiem tego producenta jest Spartan Trainer, w którym wyeliminowano główne wady urządzeń z serii Spartan. Nie ma w nim ekranu dotykowego, moduł GPS jest bardzo dokładny, a pomiar tętna z nadgarstka działa poprawnie.


Polar

W Polsce powszechnie znanym producentem jest kolejna firma z Finlandii - Polar. To marka słynąca z bardzo dobrych pulsometrów dla sportowców, która jakiś czas temu wprowadziła na rynek zegarek z GPS. Fiński producent nie ma zbyt szerokiej oferty dedykowanej biegaczom. Głównym produktem są relatywnie tanie zegarki konkurujące z droższymi modelami głównych producentów.

Polar Vantage VDominującym modelem Polara w Polsce był M400, który dzięki intuicyjnemu interface'owi, w miarę zaawansowanym funkcjom, oraz - przede wszystkim - rewelacyjnym stosunkiem jakości do ceny, szybko stał się jednym najpopularniejszych zegarków sportowych w naszym kraju. Został zastąpiony już nie tak popularnym Polar M430, który otrzymał dodatkowo wbudowany pulsometr. Bardziej zaawansowanym modelem w ofercie tego producenta jest model Polar M600 – oparty na systemie operacyjnym Android Wear. Niestety, ten model nie został przyjęty zbyt ciepło na polskim rynku, ze względu na problemy z oprogramowaniem, czy GPS-em.

Najnowszymi zegarkami Polara są modele Vantage M i Vantage V.

M-ka jest następcą modelu M430. Został tutaj dodany dotykowy ekran, wydłużono czas pracy na baterii, został również poprawiony nadgarstkowy pulsometr oraz zmodyfikowano wygląd – zegarek stał się bardziej elegancki, przez co doskonale nadaje się do noszenia na co dzień.

Z kolei Vantage V jest długo oczekiwanym następcą kultowego modelu V800, który jakiś czas temu został wycofany ze sprzedaży. Model ten jest zegarkiem triathlonowym, posiada dotykowy, kolorowy ekran, nadgarstkowy pulsometr Polar Precision Prime, nawigowanie po śladzie oraz pomiar mocy biegowej bez użycia dodatkowych sensorów.


Inni gracze

Istnieją oczywiście inni gracze, jak Coros, Timex, Geonute (marka Decathlonu), Apple czy Xiaomi, jednak ich udział w rynku sportowym nie jest znaczący.