Opublikowany : 2025-01-29 12:30:00
Kategorie : Technologia
Niedawna globalna awaria Garmin spowodowała, że wiele urządzeń, m.in. zegarki Fenix i Forerunner) nie działało prawidłowo. Problem wynikał z wadliwego pliku CPE/EPO i dotknął przede wszystkim użytkowników, którzy 28.01.2025 r. korzystali z modułu GPS i zsynchronizowali urządzenie z telefonem. Zobacz, co możesz zrobić, aby usunąć usterkę lub jej zapobiec.
Jeśli Twoje urządzenie nie zaczęło się samoczynnie restartować lub się nie zawiesiło, wystarczy, że uruchomisz je ponownie, a następnie zsynchronizujesz go z aplikacją Garmin Connect lub podłączysz go do komputera i zaktualizujesz poprzez Garmin Express. Synchronizacja może trwać dłużej niż zwykle.
W takiej sytuacji będą potrzebne bardziej inwazyjne działania — przywrócenie urządzenia do ustawień fabrycznych za pomocą przycisków (tzw. twardy reset) lub ręczne usunięcie wadliwego pliku.
Jak przeprowadzić twardy reset?
Metoda 1 - dla zegarków, które mają pięć przycisków sterujących (Fenix, Epix, Forerunner i inne):
Wyłącz zegarek, przytrzymując przycisk Light (lewy, górny guzik), a następnie go puść.
Gdy urządzenie się wyłączy, wciśnij i przytrzymaj przyciski Start/Stop oraz Back (te po prawej stronie urządzenia) oraz przycisk Light.
Gdy urządzenie zacznie się uruchamiać, puść przycisk Light, nadal trzymając pozostałe dwa.
Gdy usłyszysz sygnał dźwiękowy, puść przycisk Start/Stop.
Gdy usłyszysz drugi dźwięk, puść przycisk Back/Lap.
Na ekranie zegarka może pojawić się pytanie o to, czy chcesz wykonać reset urządzenia. Zaakceptuj.
Poczekaj, aż urządzenie uruchomi się ponownie.
Przeprowadź od nowa konfigurację zegarka i połącz go z Garmin Connect.
Metoda 2 - dla zegarków, które mają mniej przycisków (np. Venu):
Przytrzymaj dłużej przycisk Power i wyłącz zegarek.
Wciśnij i przytrzymaj górny i dolny przycisk (te z prawej strony urządzenia).
Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego puść górny przycisk.
Po usłyszeniu kolejnego sygnału puść dolny przycisk.
Zaakceptuj pytanie o potwierdzenie wyczyszczenia pamięci zegarka.
Poczekaj, aż urządzenie uruchomi się ponownie. Skonfiguruj je i sparuj z aplikacją Garmin Connect.
Jak usunąć plik CPE/EPO ręcznie?
System Windows
Wyłącz zegarek — wciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania do momentu, aż tarcza zgaśnie. Może to potrwać około minuty, ale ważne jest to, aby trzymać przycisk tak długo, jak będzie to konieczne.
Podłącz zegarek do komputera za pomocą kabla i poczekaj na komunikat, że komputer wykrył nowe urządzenie. Jeśli się nie pojawi, wypnij zegarek z gniazda w komputerze, a następnie podepnij jeszcze raz, trzymając wciśnięty przycisk Start/Stop. Urządzenie powinno zostać rozpoznane przez komputer jako pamięć przenośna.
Przejdź do pamięci urządzenia i otwórz folder Garmin, a następnie SWRemote. Usuń z niego plik o nazwie GPE.bin.
Odepnij urządzenie i poczekaj na jego ponowne uruchomienie. Jeśli nie uruchomi się samo, włącz je za pomocą przycisku zasilającego.
Zsynchronizuj zegarek z aplikacją Garmin Connect lub ponownie podłącz go do komputera i zaktualizuj za pomocą Garmin Express.
MAC
Pobierz narzędzie Android File Tranfer, MacDroid lub Open MTP.
Wyłącz zegarek, przytrzymując przycisk Light.
Upewnij się, że aplikacja Garmin Express jest zamknięta.
Przytrzymaj przycisk uruchamiania zegarka (lewy, górny guzik) i podłącz zegarek do komputera.
Otwórz eksplorator plików, otwórz folder Garmin, a następnie RemoteSW. Znajdź plik GPE.bin i go usuń.
Uruchom ponownie zegarek i zsynchronizuj go z Garmin Connect lub zaktualizuj za pomocą Garmin Express.
Jeśli powyższe metody nie pomogą, sprawdź, czy plik GPE.bin na pewno jest usunięty — jeśli nie, spróbuj ponownie go usunąć. W przypadku, gdy żaden ze sposobów nie był skuteczny, zgłoś reklamację urządzenia.