​ ​ ​ ​
Kategorie produktów
Odżywianie sportowca cukrzyka

Odżywianie sportowca cukrzyka

Opublikowany :
Kategorie : Zdrowie

Cukrzyca (według definicji WHO) należy do grupy chorób metabolicznych, która objawia się podwyższonym poziomem glukozy we krwi (tzw. hiperglikemia). Problem ten wynika z zaburzeń z wydzielaniem i/lub wchłanianiem insuliny. Osoby chorujące na cukrzycę muszą podlegać stałej samokontroli polegającej na pomiarze cukru kilka razy dziennie i podawaniu odpowiednich jednostek insuliny wyliczanych do każdego posiłku.

Każdy diabetyk musi być pod regularną opieką lekarza, który będzie mógł dobrać odpowiednią insulinoterapię i dostosować przeliczniki jednostek insuliny/wymiennika węglowodanowego w zależności od trybu życia.

Rodzaje cukrzycy

W zależności od rodzaju zaburzeń możemy wyróżnić dwa typy cukrzycy:

  1. Cukrzyca typu 1 - w większości przypadków dotyka dzieci i młodzież. Charakteryzuje się całkowitym lub częściowym zanikiem wydzielania insuliny. Dokładniej rzecz ujmując, niszczeniu ulegają komórki beta wysp trzustkowych.

  2. Cukrzyca typu 2 - charakteryzuje się problemem przyswajalności insulinowej, poprzez obniżenie wrażliwości tkanek na ten hormon. Może powstać w wyniku nieleczonej insulinooporoności, lecz głównym czynnikiem jest tryb życia, jaki prowadzi chory. Zrównoważona, zdrowa dieta i aktywność fizyczna może doprowadzić do zminimalizowania objawów choroby.

Przy cukrzycy aktywność fizyczna nie jest zabroniona, ale wręcz wskazana. Zaraz po insulinoterapii i diecie jest najważniejszym aspektem samokontroli.

Aktywność fizyczna

  1. zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę,

  2. obniża ciśnienie tętnicze,

  3. poprawia poziomy glikemii,

  4. redukuję tkankę tłuszczową,

  5. obniża poziom otłuszczenia wątroby.

Przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej jest zbyt wysoki poziom cukru (powyżej 250), średnia wartość hemoglobiny glikowanej wyższa niż 8,5% oraz ciała ketonowe w moczu. W takich przypadkach sport może tylko pogłębić problemy związane z neuropatią, sercem, wzrokiem lub spowodować różnego rodzaju powikłania nerwowe i naczyniowe.

Podczas aktywności fizycznej dla diabetyka największym zagrożeniem jest hipoglikemia (czyli zbyt niski poziom cukru we krwi). Zbyt późne zareagowanie, czyli najczęściej zjedzenie czegoś z zawartością węglowodanów, może doprowadzić do śpiączki, a w efekcie do śmierci. Pierwszymi objawami zbyt niskiego cukru jest:

  1. osłabienie,

  2. drżenie mięśni i ciała,

  3. nagły głód,

  4. niepokój, dezorientacja,

  5. zawroty głowy.

Dlatego tak istotne jest prawidłowe odżywianie się, zarówno na co dzień jak i podczas ćwiczeń.

Przed treningiem można rozważyć zmniejszenie podawanej insuliny “doposiłkowej” lub jeśli wysiłek będzie trwał kilka godzin, zmniejszenie insuliny bazowej

Jak się przygotować

Oto wskazówki, które pomogą lepiej zapanować nad prawidłowym poziomem cukru:

  1. Co 45 - 60 min należy dostarczać porcję węglowodanów w postaci przekąsek tj. banany, daktyle, ciasteczka owsiane.

  2. Warto mieć pod ręką np. w bidonie, izotonik, który oprócz mikroelementów będzie dostarczał szybko przyswajalnych węglowodanów.

  3. Przed dłuższym wysiłkiem warto zjeść pełnowartościowy posiłek składający się nie tylko z węglowodanów, ale również z białka i tłuszczu.

  4. Spożywane węglowodany powinny mieć niski indeks glikemiczny, aby czas ich wchłaniania był dłuższy i nie powodował skoków cukru.

  5. Podczas uprawiania sportu świetnie sprawdzą się tabletki dextro - małe, poręczne i szybko podnoszące poziom cukru.

Powyższe porady, zostały opracowane przez cukrzyka uprawiającego Triathlon, ale należy pamiętać, że przed zastosowaniem powyższych wskazówek należy skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym.


Okładka artykułu powstała z kolażu trzech zdjęć z serwisu Unsplash autorstwa Dennis KlickerGiorgio TrovatoAndrea Leopardi

Udostępnij