Garmin Montana 750i - Wyższy standard nawigacji i przygód na nieznanych szlakach
inReach Messenger - Niezawodne źródło komunikacji w trudno dostępnych terenach
Suunto Vertical. Recenzja i porównanie z Garmin Forerunner 955 Solar
Paski do zegarka - jak o nie dbać?
Monitorowanie parametru HRV w zegarkach Garmin
Zobacz wszystkieOpublikowany : 2022-05-18 14:10:00
Kategorie : Zegarki sportowe
Garmin jest producentem, który znany jest z wymyślania nowych rozwiązań, mogących zwiększać nasze bezpieczeństwo lub też zapewnić kolejne dane do analizy naszego treningu i jego efektywności. Poza funkcjami takimi jak „livetrack” czy „wykrywanie zdarzeń”, które są sprawami czysto programistycznymi, wypuszczane na rynek są także dodatkowe akcesoria.
Jednymi z popularniejszych są radary rowerowe z serii Varia, ale jak to w ogóle działa, jakie są dostępne warianty, no i czy faktycznie potrzebujemy takiego urządzenia?
Obecnie na rynku znajdziemy trzy radary do wyboru:
Pierwsza opcja to urządzenie, które oferuje jedynie radar wykrywający pojazdy za nami. RTL 515 dodatkowo został wzbogacony o porządne światło wsteczne.
Nowością na rynku jest natomiast RCT 715, który poza funkcjonalnością RTL 515, dodatkowo posiada opcję wideorejestratora za pomocą, którego udokumentujemy naszą jazdę oraz w razie wypadku zarejestrujemy jego przebieg. Im więcej funkcji, tym oczywiście droższe jest urządzenie, stąd też warto zadać sobie pytanie, jakich funkcji poza radarem możemy potrzebować. Wszystkie radary mocowane są na sztycy podsiodłowej, za pomocą specjalnych uchwytów na gumki a wpięcie i wypięcie radaru do uchwytu zajmuje kilka sekund. Uchwyty są uniwersalne i pasują zarówno do tradycyjnych, okrągłych rur, jak i do spłaszczonych sztyc aero.
Radary można podłączyć do różnych urządzeń — przede wszystkim do liczników i zegarków sportowych Garmina, ale też do telefonów z zainstalowaną aplikacją Garmin Varia.
Funkcja radaru jest głównym „rdzeniem” całej rodziny produktów Varia. Radar nadaje fale radiowe, które odbijają się od obiektów za nami, a czas upływający od nadania fali do jej otrzymania po odbiciu od obiektów, interpretowany jest jako dystans, który dzieli nas od pojazdu za nami. Zmiany tego czasu są monitorowane przez radar i wysyłane do zgodnego urządzenia, aby poinformować nas o tym, jak daleko są samochody za nami oraz z jaką prędkością się do nas zbliżają.
Radar może wykryć pojazdy oddalone od nas nawet do 140 m, pod warunkiem, że przemieszczamy się po prostej drodze — im bardziej kręta droga, tym krótszy będzie dystans wykrywania. Wiązka może wyłapywać pojazdy pod kątem 40 stopni. Problemem może być zasłonięcie radaru przez np. górkę za nami, wtedy otrzymamy błędną informację, że auta za nami już nie ma, albo opóźnioną informację o tym, że jest za nami.
Wykrywane są przede wszystkim auta, ale także motocykle, a czasami też inni kolarze — wszystko zależy, jak duże są obiekty i jak dobrze odbijają fale radiowe. Informacje o pojeździe wyświetlane są na krawędzi ekranu w postaci „kropek”, które się do nas będą zbliżać.
Radar przyda się przede wszystkim podczas jazdy po z reguły pustych drogach — wtedy alarm faktycznie będzie zwracał naszą uwagę i wzmagał naszą czujność, a w trakcie jazdy będziemy mogli skupić się na samym treningu lub podziwianiu widoków. W przypadku jazdy po mieście radar alarmuje nas o zagrożeniu w zasadzie ciągle.
Jadąc w pełnym ruchu ulicznym, rowerzysta musi analizować dziesiątki różnych scenariuszy i nasza uwaga powinna być w 100% skupiona na drodze i otoczeniu, a ciągle pojawiające się alarmy będą odwracać naszą uwagę od drogi i na dłuższą metę irytować, zamiast wpłynąć na poczucie większego bezpieczeństwa.
Drugą funkcją radarów Varia jest oświetlenie. Lampka wbudowana jest w górną część urządzenia i zasilana jest z akumulatora radaru. Światło może być emitowane z natężeniem 65 lumenów w wielu trybach światła ciągłego i migającego. Światło dystrybuowane jest pod kątem 220 stopni, a jego zasięg to nawet 1,6 km.
Lampka dostosowuje się także do sytuacji na drodze — gdy jedziemy w trybie światła ciągłego, a za nami pojawia się pojazd, lampka automatycznie przechodzi w tryb ostrzegawczy i zaczyna migać z pełną mocą, abyśmy byli lepiej widoczni dla nadjeżdżającego pojazdu. Tryb światła możemy wybierać poprzez krótkie naciśnięcie przycisku na obudowie radaru lub przez sparowane urządzenie Garmina.
Najwyższy model radaru posiada funkcję wideorejestratora. Wideo może być zapisywane w dwóch rozdzielczościach — popularne Full HD (1080p) oraz 720p z 30 klatkami na sekundę. Obraz jest wyraźny i ostry, jadąc nawet po nierównej drodze, nadal jesteśmy w stanie dostrzec tablice rejestracyjne pojazdów za nami.
Wideo nagrywane jest „w pętli” (najstarsze nagranie zastępowane jest nowym), na dołączonej karcie pamięci w standardzie MicroSD o pojemności 16GB. Można korzystać też z większych kart. Pamięć ta umożliwia zapisanie około 2 godzin materiału w jakości Full HD z zapisem dźwięku.
Kamera po wykryciu zdarzenia (nagłe hamowanie, przewrócenie roweru, uderzenie) automatycznie zapisze plik z nagraniem. Film możemy też zapisać ręcznie poprzez przytrzymanie przycisku na obudowie lub z poziomu aplikacji na telefonie. Jest też możliwość uwiecznienia naszej jazdy za pomocą fotografii. W tym celu musimy nacisnąć szybko przycisk kamery, ale też — podobnie jak w przypadku filmu — możemy kliknąć odpowiedni przycisk w aplikacji.
RVR 315 jest urządzeniem najmniejszym i najlżejszym, wyposażonym wyłącznie w funkcję radaru. Waga urządzenia to jedynie 51 gramów zajmuje też mało miejsca na sztycy. Radar zapinamy poprzez przyłożenie radaru do uchwytu i wykonanie obrotu o 90-stopni — tak samo, jak licznika Garmina do uchwytu. RVR 315 może działać na jednym ładowaniu do 7 godzin.
RTL 515 to połączenie radaru oraz lampki rowerowej. Waży odrobinę więcej od RVR 315, bo 71 gramów, a czas działania to od 6 do 16 godzin w zależności od trybu oświetlenia. Radar ten jest mocowany identycznie jak RVR 315 - poprzez wkręcenie radaru do uchwytu.
RCT 715 jest najbardziej rozbudowanym urządzeniem, co widać przede wszystkim w wadze i rozmiarach. Waży 147 g i jest o wiele grubsze od RTL 515. Z uwagi na te parametry zmienił się sposób montażu — nowy uchwyt jest przystosowany do większej masy urządzenia.
Teraz nie przekręcamy całego urządzenia, aby je wpiąć, a blokujemy je za pomocą dźwigni w uchwycie. RCT 715 może pracować do 6 godzin na jednym ładowaniu przy zapisie wideo 1080p i włączonym świetle dziennym migającym — czas ten jest zależny od trybu oświetlenia, jak i jakości zapisu wideo, może więc zostać wydłużony. Warto też zwrócić uwagę na port ładowania i przesyłu danych w tym urządzeniu — po raz pierwszy Garmin zdecydował się na zastosowanie portu USB-C, zamiast standardowego Micro-USB.
Varia RVR 315 | Varia RTL 515 | Varia RCT 715 | |
Waga | 51 g | 71 g | 147 g |
Klasa wodoszczelności | IPX7 | IPX7 | IPX7 |
Wymiary | 72 × 40 × 20 mm | 98,6 × 39,6 × 19,7 mm | 106,5 × 42,0 × 31,9 mm |
Czas działania | 7 godz. | Tryb światła ciągłego: 6 godz. Tryb jazdy grupowej: 8 godz. Tryb światła migającego nocnego: 6 godz. Tryb światła migającego dziennego: 16 godz. | Tryb światła ciągłego: 4 godz. Tryb jazdy grupowej: 5 godz. Tryb światła migającego nocnego: 3 godz. Tryb światła migającego dziennego: 6 godz. |
Łączność | Bluetooth®, ANT+® | Bluetooth®, ANT+® | Bluetooth®, ANT+® |
Lumeny | Nie dotyczy | 20 – światło ciągłe, | 20 – światło ciągłe, |
Widoczność światła | Nie dotyczy | 1,6 km | 1,6 km |
Sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe | Do 140 m | Do 140 m | Do 140 m |
Tryby świecenia | Nie dotyczy | Światło ciągłe, jazda grupowa, światło migające nocne, światło migające dzienne | Światło ciągłe, jazda grupowa, światło migające nocne, światło migające dzienne |
Radary z serii Varia to istotny element każdej jazdy. Jest to jeden z tych gadżetów, którego „nie wiesz, jak bardzo potrzebujesz, do czasu, aż nie zaczniesz go używać”. Nie jest to tylko nasza opinia, ale też wielu naszych klientów.
Po testach najnowszego modelu musimy się z tym stwierdzeniem zgodzić w stu procentach. Radar sprawia, że mamy spokojniejszą głowę o sytuacje na drodze za nami, dzięki oświetleniu jesteśmy lepiej widoczni, a zapis materiału wideo podczas wypadku może nam pomóc wyegzekwować zwrot poniesionej szkody. Pamiętajmy jednak, że radar i wideorejestrator nie daje nam „nieśmiertelności” na drodze, a jako rowerzyści nie mamy szans w starciu z rozpędzonym samochodem.
Oglądajmy się za siebie, bądźmy zawsze w pełni skupieni na drodze i otoczeniu, żeby nie musieć nigdy z zapisu z wideorejestratora korzystać.