​ ​ ​ ​
Kategorie

Promocje

Monitorowanie zdrowia za pomocą zegarka – możliwe?

Monitorowanie zdrowia za pomocą zegarka – możliwe?

Opublikowany : 2020-05-13 11:58:17
Kategorie : Garmin Connect , Zegarki sportowe

Kiedy słyszymy słowo „Garmin” pierwsze, co nam przychodzi do głowy, to zegarki sportowe. Posiadające GPS, mierzące tętno, pokazujące prędkość i przebyty dystans. W ostatnich latach zegarki Garmina wzbogacane zostają o wiele funkcji monitorujących. Szczególnie od roku 2019 możemy zauważyć zwiększoną liczbę opcji do śledzenia stanu zdrowia naszego organizmu.

W tym artykule postaram się wyjaśnić jak działają i na czym polegają poszczególne funkcje.

Tylko za nim cokolwiek więcej napiszę przypomnę, że zegarki Garmin nie są urządzeniami medycznymi i nie mogą służyć jako takie narzędzie w przypadku osób z chorobami serca itp.

W razie jakichkolwiek niepewności co do stanu swojego zdrowia, najpierw skonsultuj się z lekarzem.

Monitorowanie zdrowia 1

Sen

Opcja monitorowania snu dostępna jest we wszystkich urządzeniach posiadających wbudowany optyczny czujnik tętna. Pokazuje ona nie tylko ilość przespanych godzin, ale także jakość snu.

W Garmin Connect po przespanej nocy otrzymujemy informacje o cyklach snu. Wyróżniamy:

  • Sen płytki (lekki) – jest to pierwsza faza snu. W trakcie tego snu spowolnieniu ulegają ruchy gałek ocznych i mięśni. Organizm przygotowuje się do przejścia w stan snu głębokiego.
  • Sen głęboki – w tej fazie ruchy gałek ocznych i mięśni całkowicie ustają. Oddech i tętno staje się wolniejsze. Organizm najlepiej się wtedy regeneruje. Z tej fazy najciężej jest nas wybudzić, a później chodzimy nieprzytomni i zdezorientowani.
  • Sen REMjest to ostatnia faza snu, następuje tu najszybszy ruch gałek ocznych. W tej fazie najczęściej występują marzenia senne.
  • Obudzony - informacja o tym, czy w nocy się przebudzaliśmy.

Pulsoksymetr

Inaczej zapisywane jako SpO2 ze względu na to, że mierzy poziom tlenu naczyniach włosowatych w skórze. Inaczej mówiąc jest to wskaźnik ilości tlenu we krwi.
Codzienne odczyty informują nas o ogólnym stanie zdrowia i samopoczuciu. Jest to cenny wskaźnik dla osób, które trenują sporty alpinistyczne lub biorą udział w wyprawach na dużych wysokościach. Wraz ze wzrostem wysokości poziom natlenienia krwi może spadać, a nosząc zegarek cały czas na nadgarstku będziemy mogli obserwować jak zmienia się nasza aklimatyzacja.
Monitorowanie zdrowia 2
Monitorowanie zdrowia 3

Odech

Urządzenie pomiarowe informuje nas o liczbie oddechów wykonywanych w ciągu dnia w przeciągu minuty (opisywane skrótem brpm). Na cykl oddechu składa się zarówno wdech jak i wydech. W Garmin Connect mamy zestawienie uśrednionych ilości oddechów na wykresie częstotliwości.

Niska częstotliwość oddechów może świadczyć o dobrym stanie sprawności fizycznej. Prawidłowy wskaźnik oddechów u osoby dorosłej to od 12 do 20 brpm. Każde odchylenia od normy mogą świadczyć o utrudnieniu oddychania, o zmianie stanu zdrowia lub pogorszeniu się jakości powietrza.

Masa ciała

Dzięki wprowadzeniu informacji o masie ciała do Garmin Connect otrzymujemy dokładniejsze informacje o spalonych kaloriach. Przy podanym wzroście aplikacja wylicza nam nasz wskaźnik BMI (prawidłowej masy ciała).

Najbardziej dokładne informacje otrzymamy po podłączeniu wagi Garmin Index, w tym procent tkanki tłuszczowej, ilość wody w organiźmie, masę mięśni szkieletowych oraz masę kości.

Monitorowanie zdrowia - masa ciała
Monitorowanie zdrowia - kalorie

Kalorie / bilans kalorii

Dzięki tej opcji możemy kontrolować ilość spalonych kalorii podczas spoczynku (podstawowa przemiana materii) i przy aktywności fizycznej. Garmin współpracuje z aplikacją MyFitnessPal, gdzie mamy możliwość wprowadzania wszystkich swoich posiłków i pochłoniętych kalorii. Obie aplikacje automatycznie się synchronizują co daje nam ogólny bilans kaloryczny. Co więcej możemy ustawić sobie dzienny limit kalorii i na bieżąco go kontrolować.

Tętno

Urządzenie, które posiadamy, może śledzić tętno podczas ruchu w ciągu dnia i nocy. Tętno, podobnie jak ma to miejsce przy monitoringu snu liczone jest w uderzeniach na minutę. Parametry te mogą różnić się od siebie ze względu na wiek, płeć i stan fizyczny danej osoby.

Tętno spoczynkowe daje ogólny obraz stanu zdrowia serca. Pomiar zwykle jest wykonywany, gdy organizm jest zrelaksowany i wypoczęty. U osób bardziej wysportowanych tętno spoczynkowe będzie niższe niż u osób nietrenujących – może wynosić nawet 40 uderzeń na minutę.

Monitorowanie zdrowia - tętno
Monitorowanie zdrowia - stres

Stres

Stres określany jest na podstawie zmienności tętna. Gdy nosimy zegarek przez cały dzień wyniki są dokładniejsze, ponieważ rejestracja następuje bez przerwy.

  • Poziom od 0 do 25 odpowiada odpoczynkowi;

  • od 26 do 50 uznawane jest za niski poziom wysiłku;

  • od 51 do 75 to średni stres;

  • od 76 do 100 to wysoki stres.

Body Battery

Funkcja dość nowa, bo wprowadzona dopiero w Vivoactive 4. Mówiąc prosto, pokazuje nam jak bardzo mamy naładowany nasz organizm ;) Wskaźnik ten jest obliczany na podstawie takich parametrów jak: zmienne tętno, natężenie wysiłku, jakość i ilość snu oraz aktywność fizyczna.

W idealnej sytuacji po wstaniu rano powinniśmy mieć bardzo wysoki poziom „naładowania”. Wraz z upływem dnia nasze body battery będzie spadać.

Dzięki takim informacjom, możemy odpowiednio dostosowywać poziom odpoczynku i treningu, tak aby przynosił on jak najlepsze rezultaty.

  • 0-25 bardzo niski stan energii;

  • 26-50 niski;

  • 51-75 średni;

  • 76-100 wysoki.

Monitorowanie zdrowia - stres
Nawodnienie

Nawodnienie


Funkcja dla osób, które mają ewidentny problem z uzupełnianiem płynów trakcie dnia. Bardzo łatwy w obsłudze widget pomaga kontrolować ilość utraconych jak i dostarczonych płynów. Możemy sami modyfikować sobie swój dzienny cel, jak i pojemność używanych „pojemników”. Należy podkreślić, że to na użytkowniku spoczywa obowiązek ręcznego dodawania wypitych dawek - sam zegarek pochłaniania wody w żaden sposób nie wykryje. 

Cykl menstruacyjny 1

Cykl menstruacyjny


Kolejna z funkcji w Garmin Connect, do której nie musimy mieć specjalnej aplikacji. Możliwość prowadzenia kalendarzyka bardzo ułatwia zgranie „gorszych” dni z planem treningowym. Możemy notować sobie objawy jakie wysyła nam nasz organizm, kontrolować regularność, długość, obfitość cykli. Co więcej aplikacja wysyła przypomnienia o zaczynającej się miesiączce, co pomaga uniknąć przykrych niespodzianek ;)

Cykl menstruacyjny 2

Jak sami widzimy w jednej aplikacji możemy zawrzeć bardzo dużo informacji o stanie swojego zdrowia. Nie potrzebujemy już kilku oddzielnych programów, aby kontrolować np. ilość wypitej wody. Dzięki Garmin Connect nie dość że możemy wypracować swoje nawyki, to widzimy jak korelują ze sobą wprowadzone dane. Na przykład czy ilość wypitych płynów była wystarczająca w porównaniu do ich utraty podczas ostatniego treningu biegowego?

Warto sprawdzić!

Udostępnij